Bangkok - Dag 60

Efter nastan en manad med ris, buss och regn lamnade vi Vietnam for Thailand. Vi tankte forst ta bussen genom Kambodja men kom fram till att vi nog ar fardiga med buss-livet sa det blev flyg. Upp tidigt som sjutton for att traska med numer sex vaskor innehallandes bland annat risvin, kokosgodis och 22 sjalar, och traskade bort till busshalsplatsen. Endast en vandning kravdes for att fa med alla tva passen, hmm. Vi kom fram till flyplatsen i god tid och hittade allt som vi skulle. Gick fram till disken och en liten viatmesisk kvinna som inte var den snabbaste precis. Hon vinkade mej intill sig och fragade pa knagglig engelska om jag var gravid, tack for den! Sen tittade hon pa vara vaskor och utbrast "my god!". Vi fick betala ungeffar lika mycket som en flygbiljett for all var overvikt. Sa nu ar plotsligt inte vara fynd-julklappar inte riktigt lika billiga langre.. Varldens dyraste mackor senare (ganska stor frukost, men jag ater ju for tva nu for tiden) och ett forsenad plan kom vi fram till ett hett bangkok.

Innan vi lamnade Vietnam hann vi med en tur till tunnlarna som gorillan anvande under vietnamkriget. Det var lite val turistigt tyckte jag och kandes nastan lite respektlost om man tankte vad som hade hant dar, speciellt att man fick prova AK47:or. Franz gjorde det saklart medans jag satt i ett horn i min regnkapuschong och holl for oronen. Vi forsokte oss i ocksa pa att krypa igenom en trang, mork tunnel. Franz klarade hela och jag gick upp efter forsta ertappen. En tjock amerikan (saklart) kom inte ens in genom ingangen.

Vi halsade ocksa pa i ett tempel som var for alla religioner, ovanligt! Det var valdigt stort och man forstod inte riktigt var man fick och inte fick ga. Men det gjorde munk-tanterna klart for en med sina utskallningar..

Mekong Deltat spenderade vi ocksa en dag vid eller nja, kandes som vi mest satt i bussen. Men blev i alla fall en battur pa floden, cykeltur i djungeln och lektioner i hur man gor kokoschoklad och rispapper. Kokoschokladen var ingen hit, segt som sjutton och papper som inte gick att pilla bort sa den fick man ocksa ata. Och som vanligt innehallandes till mesta delen socker, tror till och med att de sockrar tandkramen har nere..

Men nu ar vi i alla fall i Bangkok som vi har hort en massa skit om men har ar supermysigt! Massa lampor i traden och musiker i gathornen. Varmt vader har vi ocksa! Men bad och snorkling lockar nere i Phuket sa aker antagligen dit redan i morgon. Eftersom var kvarvarande resekassa fick sig en liten torn nar vi fick betala en massa for vara 50 kg tunga bagage funderar vi pa att ta bussen ner. Sa mycket for "slut pa busslivet"! Kanns verkligen drygt men sparar en hima massa pa det. Vi rakar ocksa veta att en viss simmarfamilj ska ner till Phuket och vi tankte be dem smuggla med lite lussekatter till oss! Det lockar nastan lite mycket som havet!

For vi saknar julen! Lyssnar pa sunes jul-intror sa fort vi far en chans och idag gjorde jag en lista pa allt julgodis jag ska baka nar jag kommer hem. Om bara 15 dagar kommer vi hem. Den som star och vantar pa mej vid tagstatione da, med lussebullar och losgodis i handen blir min favorit aret ut!

/ Elin



Kommentarer
Postat av: Lena

Hej Elin!

Då har ni snart kommit till sista anhalten.Hoppas ni får en behaglig resa och trevlig vistelse där.Nu har ni verkligen fått resvana!!!Min arbetskamrat åker dit om 2 veckor och firar jul.

Härhemma har vi massor med snö och det bara fortsätter att snöa och snöa.Inatt var det bara ca 11- grader.Hälsa reskompisen och ha det så bra.

En stor kram från Lena/Faster

2010-12-01 @ 16:26:05
Postat av: Ann

Ja,ja, jag är ju en av dom som pratat skit om Bangkok. Det är ju bra att jag kanske har fel (skulle aldrig erkänna), så ni kan känna er trygga och säkra.

Men i alla fall, akta er för maneter, droger, lösaktiga flickor(och pojkar)osv,osv....

Jag förstår om ni längtar hem, men det är så förb.... kallt och otäckt, tänk på förra vintern och njut av värmen så länge ni kan.

Kram, Mamma/Ann

2010-12-01 @ 19:28:36
URL: http://baraborjan.blogg.se/
Postat av: Ann

2010-12-01 @ 19:31:49
URL: http://baraborjan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0